Samenwerking Groene Gezonde Stad

Door Rosalie Bedijn op 26 oktober 2021

Donderdag 14 oktober is de aftrap gegeven voor de Groene Cirkel ‘Groene Gezonde Stad’. De Groene Cirkel is een samenwerkingsverband dat zich gaat inzetten om onze leefomgeving meer te vergroenen. Hierdoor wordt er voorkomen dat er in 2050 veel slachtoffers vallen bij extreme hitte, extreme buien en overstromingen. Dit gaan ze doen door zich te buigen over de overkoepelende vraagstukken als ontbrekende kennis, wet- en regelgeving en financiering m.b.t. vergroening. De provincie Zuid-Holland zal hiervoor samenwerken met het ministerie van LNV, Naturalis, Wageningen Universiteit, gemeente Dordrecht, Staatsbosbeheer, IVN Natuureducatie, Alles is Gezondheid, GGD en de gemeente Leiden.

Onze steden, groot en klein, groeien door meer woningen en werkplekken. Tegelijkertijd moeten ze leefbaar zijn. Zeker als het klimaat verandert door harde regenval of erge hitte is meer groen in de stad heel belangrijk. Het is natuurlijk ook goed voor de natuur, bloemen, bijen, vlinders en vogels. Daarnaast is een fijne omgeving voor een wandeling, een fietstocht of gewoon lekker buiten zitten ook gewoon gezond!

PvdA gedeputeerde Anne Koning is trots op deze samenwerking; “Ik heb veel vertrouwen in de partners waarmee we samen onderzoeken wat er mogelijk is en ik ben blij hieraan bij te dragen namens de provincie. Samen zorgen we voor leefbaarheid.”

Fractievoorzitter Rosalie Bedijn; “Het is ontzettend goed dat we kijken naar een gezonde groene omgeving. Juist in onze steden die al best vol zijn!”

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn