Russische olie nog altijd gebruikt door Zuid-Hollandse gemeenten – wat nu?

12 mei 2022

Al bijna drie maanden zien we hoe het eraan toegaat in Oekraïne. Terwijl de oorlog daar door woedt, gebruiken we ook in Zuid-Holland nog steeds gas van het Russische staatsbedrijf Gazprom. Op deze manier financieren we mede deze wrede oorlog en dat is het laatste wat we willen. De banden met Grazprom beëindigen is alleen niet zo eenvoudig. Daarom moet er meer druk op; “dat is het minste wat we kunnen doen”. Aldus Statenlid Evelyn Hijink.

Statenleden Evelyn Hijink en Willem Minderhout stelden de provincie daarom de vraag; Hoe zit dat met die Russische olie? Hijink; “Ik wil precies weten of en hoeveel Zuid-Holland afhankelijk is van Russisch gas. Dan kunnen we pas kijken wat we daarmee kunnen doen.”

Uit de antwoorden op deze vragen blijkt dat de provincie zelf geen Russisch gas gebruikt voor haar gebouwen. Er zijn wél gemeenten die afhankelijk zijn van Russisch gas. Dit zijn Den Haag, Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Nieuwkoop, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.

Dan zou je zeggen; laten we dan gemeenten helpen om onder die contracten uit te komen. Jammer genoeg is dat niet zo makkelijk. De provincie zegt hierover; “Het opzeggen van de overeenkomsten is contractbreuk en leidt tot hoge boetes, boetes die weer ten goede komen aan Rusland”. De provincie geeft daarom aan niet te kunnen helpen om gemeenten van het Russische gas af te krijgen.

Maar wat kunnen we dan wél doen?

De PvdA zet in om de verduurzaming van de warmtevoorziening in een hogere versnelling te krijgen. We zullen intensief in blijven zetten om gemeenten te helpen de juiste keuzes, zodat ze simpelweg zo min mogelijk gas nodig hebben.

Met het zogenoemde Provinciaal Inpassingsplan (PIP) willen we bijvoorbeeld restwarmte uit de industrie kunnen gebruiken voor de verwarming bij jou thuis.

Zie hiervoor ook: