25 september 2015

PvdA opent meldpunt Nachtboot

De PvdA Zuid-Holland opent een Meldpunt Nachtboot Drechtsteden. Met dit meldpunt wil de partij onderzoeken of de Drechtsteden nog aantrekkelijker worden als het vervoer over water wordt uitgebreid. Inwoners wordt gevraagd een enquete in te vullen met vragen over reizen over water en de Nachtboot. Als blijkt dat er voldoende animo in de regio is, wil de PvdA dat de Nachtboot proef gaat draaien in de zomermaanden van 2016.

De PvdA heeft het idee van een Nachtboot in juni in de commissie Verkeer en Milieu aan de orde gesteld. Aanleiding hiervoor waren klachten van bewoners uit de omgeving over de slechte bereikbaarheid van Dordrecht in de avonduren met de waterbus. Wienie Veth, inwoner van Papendrecht: ‘Dordrecht kent bijzondere festivals, er zijn leuke restaurantjes en mooie theaters. Vanuit mijn huis in Papendrecht zien we al dit schoons aan de andere kant van de rivier gebeuren. Het zou geweldig zijn als dit bloeiende culturele leven ook in de avonduren goed bereikbaar is met een nachtboot! Nu moeten we de auto pakken of een lange fietstocht maken’.

De PvdA wil de Nachtboot betaalbaar houden door de nachtboot één keer per uur een rondje Drechtsteden te laten varen. Een eerste voorzichtige indicatie geeft aan dat ook andere fracties in de Drechtse regio het aantrekkelijker maken van de Drechtsteden omarmen. PvdA raadslid Jacqueline van den Bergh: ‘Steeds meer mensen ontdekken hoe prettig het is om met de waterbus te reizen. Ik ben hartstikke benieuwd of de enquete inderdaad uitwijst dat de nachtboot voorziet in een behoefte van de inwoners van de Drechtsteden’.

De in 1999 gestarte openbaar vervoer verbinding over het water groeit nog steeds fors en vervoert jaarlijks inmiddels ruim 1,7 miljoen reizigers en 1,2 miljoen fietsen, die gratis mee mogen.

U kunt de enquete starten door op onderstaande afbeelding te klikken.

Waar ben je naar op zoek?