11 november 2015

PvdA: Geld niet oppotten, maar uitgeven, teruggeven of weggeven

De provincie heeft bijna een half miljard euro op de bank staan. De PvdA wil dat de provincie dat geld investeert in plaats van oppot. PvdA fractievoorzitter Ron Hillebrand: ‘De provincie heeft geld om problemen aan te pakken, niet om het op de bank te zetten. Wij roepen de provincie daarom op te stoppen met het oppotten van geld, maar het geld juist uit te geven, terug te geven of weg te geven.’

Het vermogen van de provincie Zuid-Holland is, in tegenstelling tot dat van andere provincies, de afgelopen 4 jaar tot bijna een half miljard gestegen. Zoveel geld op de bank is wat de PvdA betreft niet uit te leggen. Ron Hillebrand: ‘Te veel mensen in Zuid-Holland kunnen geen baan vinden, de woningnood neemt toe, gemeentes staan voor de grote opgaven als de opvang van vluchtelingen, ons leefklimaat verbetert onvoldoende. Met bijna een half miljard op de bank kan de provincie een hele mooie bijdrage leveren aan het oplossen van talrijke problemen in onze provincie’.

Bij de begrotingsbehandeling deed de PvdA daarom een aantal voorstellen waaronder het beschikbaar stellen van vijf miljoen voor een barmhartig en warmhartig welkom voor vluchtelingen in Zuid-Holland. Daarnaast wil de PvdA geld terug geven aan de OV reizigers. De tarieven in het openbaar vervoer zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Voor de automobilist zijn de opcenten verlaagd, de PvdA vindt dat ook de tarieven in het openbaar vervoer moeten worden bevroren.