De provinciale weg naar 21 maart (en daar voorbij)

15 maart 2018

Ongeveer een half jaar geleden werden in het bestuur de eerste stappen gezet voor de campagne van 2019. De hoofdvraag van de gesprekken was vooral hoe actief willen we als provincie zijn met de gemeenteraadsverkiezingen en hoe gaan we onze route naar 2019 plannen. Vanuit het bestuur werd besloten om een klein kernteam te maken bestaande uit Mats Bergman – de Zwart als campagnecoördinator, JanGeert van der Post als penningmeester en Reshma Roopram als steun in haar rol als voorzitter.

We zijn de campagne begonnen met een spetterende aftrap in Den Haag waar leden vanuit de gehele provincie bij elkaar kwamen om te netwerken, te luisteren of om gewoon gezellig te kletsen. Het doel? Onze lokale helden een podium bieden en laten uitblinken. De cursussen die gegeven werden en de kennis die gedeeld werd waren daarbij een welkom cadeau voor onze leden. Iets wat we wellicht in een andere vorm nog wel eens zouden kunnen herhalen.

De afgelopen 1,5 maand hebben we met elkaar in de provincie fantastische campagnes gevoerd. Ondanks de teleurstellende peilingen merk je dat de wil om te strijden steeds duidelijker wordt. We merken het op de straten, de mensen zijn milder en staan positiever tegenover de PvdA. Natuurlijk, we moeten hard knokken en de weg omhoog zal lang zijn, maar ik zie heel erg veel moois gebeuren bij de afdelingen.

Als campagnecoördinator heb ik twee hele mooie bustours georganiseerd en hebben we met het  bestuur een paar acties in de provincie financieel gesteund. Zo zijn er onder andere in Capelle aan den IJssel mooie flits acties geregeld, Waterschap Delftland is ondersteund met media en Dordrecht is geholpen met het maken van een leuke tv reclame. Het zijn slechts een paar voorbeelden, maar hopelijk worden het er alleen maar meer.

De komende tijd zullen we met elkaar, stapje voor stapje, beetje bij beetje, het land weer rood kleuren. We komen misschien van ver , maar ook dat is verheffing. Opstaan, je rug rechten en doorstappen. Laat deze test de eerste zijn op weg naar onder meer de provinciale verkiezingen waar we ook onze Eerste Kamer en Waterschappen kiezen!

Nu we de laatste stappen zetten naar 21 maart kan ik alleen maar afsluiten met de 4 mooiste zinnen uit de internationale waar we hopelijk allemaal kracht uit kunnen putten:

Sterft, gij oude vormen en gedachten!
Slaaf geboornen, ontwaakt, ontwaakt!
De wereld steunt op nieuwe krachten,
Begeerte heeft ons aangeraakt!

Mats Bergman – de Zwart
Campagnecoördinator PvdA Zuid-Holland 2018 – 2019

Waar ben je naar op zoek?