Overschotten voedsel van het Westland met spoed naar de mensen die het nodig hebben

21 maart 2020

Den Haag, 21 maart 2020 – Op uitnodiging van Matthijs van Muijen, voorzitter Voedselbank Dordrecht, en Willem van Prooijen, voorzitter van Stichting Groente & Fruit voor Voedselbanken, is Statenlid Evelyn Hijink (PvdA) te gast bij de Groente & Fruitbrigade in Poeldijk. De gevolgen van de coronacrisis zijn ook hier merkbaar. “Wat je ziet is dat door de coronacrisis de vele bedrijven in het Westland hun producten niet meer kwijt kunnen. Het is ook onvoorstelbaar hoe stil het nu hier in Poeldijk is waar het normaal gesproken een komen en gaan is van vrachtwagens”, aldus Statenlid Hijink.

De noodzakelijke crisismaatregelen van het Kabinet leidden tot een abrupte stop van de vraag van horeca en evenementen-organisaties aan voedsel. Hierdoor kan de omvangrijke voedselproductie in de provincie Zuid- Holland voor een deel niet meer afgezet worden. Tuinders zitten met een overschot aan verse producten en voedselbanken met een tekort.

Statenlid Evelyn Hijink vervolgt haar betoog: “In Zuid-Holland vindt een belangrijk deel van onze voedselproductie plaats en het is ook de plek waar grote hoeveelheden vers voedsel dagelijks worden weggegooid. We kunnen hier als provincie een rol vervullen om logistiek te zorgen dat de voedselverspilling tot een minimum beperkt wordt. Dat is bij uitstek een ‘bovenregionale’ taak die we op kunnen pakken en waarvoor ik mij sterk zal maken als Statenlid van deze provincie.”

Willem van Prooijen: “We zitten hier midden in het groente en fruit distributie gebied van het Westland. Beter kan het niet. Wel moeten we binnenkort dit pand verlaten en dus zijn we nu op zoek naar een nieuwe locatie. Momenteel halen we amper een paar procent van al het bruikbare verse voedsel op voor de voedselbanken. Dat kan met relatief weinig inspanning flink omhoog. Er gaat nog veel te veel goed en vers groente en fruit verloren.”

Matthijs van Muijen benadrukt het belang van de Groente & Fruitbrigade. “Er wordt maar een fractie van alle beschikbare groente en fruit opgehaald en tegelijkertijd snakken de voedselbanken naar gezonde en verse producten voor de pakketten. Breng dat nou bij elkaar en begin bij het slimmer logistiek te organiseren. Het is positief dat de Groente & Fruitbrigade wil uitbreiden naar Barendrecht en Ridderkerk om zo voedselbanken nog beter te bedienen. Dit initiatief draait volledig op vrijwilligers en dat is mooi. Alleen voor de huur van de koelruimte en transport is er geld nodig. En hierin kan de provincie een belangrijke rol spelen.”

Naar aanleiding van haar werkbezoek aan de Groente & Fruitbrigade doet Evelyn Hijink samen met GroenLinks, ChristenUnie & SGP, SP en D66 een oproep aan de Gedeputeerde Staten om slim om te gaan met de voedseloverschotten in de tuinbouw en de tekorten bij de voedselbanken die door de coronacrisis ontstaan. Terwijl er momenteel landelijke maatregelen worden getroffen om bedrijven en ondernemers te steunen is er geen gecoördineerde ondersteuning voor kwetsbare mensen die afhankelijk zijn van de voedselbanken.

Waar ben je naar op zoek?