Door Anne Koning op 14 maart 2023

OV niet laten ontsporen

Al maanden voert het OV in de regio actie voor een eerlijk loon en fatsoenlijke werkomstandigheden. De stakingen duren voort omdat vervoersbedrijven niet serieus in gesprek gaan met de vakbonden. Niet alleen de werknemers zijn hiervan de dupe, ook de inwoners van onze provincies kunnen niet meer op school, bij het ziekenhuis of op hun werk komen. Zo wordt het leven voor veel mensen een stuk ingewikkelder.

Voor goed OV is het essentieel dat er gezonde werknemers zijn om een betrouwbare diensteregeling te kunnen bieden. Op dit moment is de werkdruk in het OV veel te hoog en zijn de arbeidsomstandigheden onvoldoende. Alle lucht is uit de dienstregelingen geslagen, waardoor rijschema’s onhaalbaar zijn geworden. Dit zorgt ervoor dat chauffeurs ziek worden, bussen en treinen uitvallen en voor veel werknemers het plezier in hun werk verdwijnt. De werknemers voeren al tien maanden actie. Niet voor zichzelf, maar voor het behoud van goed, betrouwbaar en betaalbaar OV in alle provincies van Nederland.

Ons OV maakt het voor iedereen mogelijk om te komen waar je moet zijn. Het is een belangrijke basisvoorwaarde om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. De PvdA vindt goed en betaalbaar OV in héél Nederland geen luxe, maar een basisrecht voor iedereen. Ons OVpenbaar vervoer verdient investeringen in plaats van bezuinigingen. Het is tijd om de werknemers en de reizigers centraal te stellen in plaats van financiële rendementen van een handjevol grote bedrijven: dat is sociaal voor iedereen.

Het conflict tussen werknemers en personeel moet opgelost worden door goede afspraken in de collectieve arbeidsovereenkomst. De vervoersbedrijven zijn al maanden niet bereid om serieus in gesprek te gaan. Dat is onacceptabel. Als de vervoersbedrijven hiertoe niet bereid zijn, verliezen ze voor ons het recht om het vervoer in onze provincies te verzorgen.

Met goede cao-afspraken worden de werknemers weer op één gezet, kunnen ze gezond hun werk doen en wordt het aantrekkelijker om te werken in deze cruciale sector. Daarmee herstellen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer voor de reizigers in onze provincies. Daarom roepen wij, PvdA-lijsttrekkers van alle provincies, de vervoersbedrijven op om terug aan tafel te komen met een serieus bod waarin niet hun winst, maar de werknemers en de reizigers voorop staan.

Peter Kerris – PvdA Gelderland

Annemieke Wissink – PvdA Overijssel

Anne Koning – PvdA Zuid-Holland

Jeroen Olthof – PvdA Noord-Holland

Anita Pijpelink – PvdA-GL Zeeland

Ward Deckers – PvdA Brabant

Hans Adriani – PvdA Utrecht

Edou Hamstra – PvdA Fryslân

Jasper Kuntzelaers – PvdA Limburg

Tjeerd van Dekken – PvdA Groningen

Yvonne Turenhout – PvdA Drenthe

Abassin Nessar – PvdA Flevoland

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning

Waar ben je naar op zoek?