Openbaarheid en voortgang proces Warmtenet

Door Anne Koning op 28 mei 2019

De PvdA-fractie heeft samen met D66, CU & SGP, VVD, SP, CDA en GL een motie ingediend waarin zij Gedeputeerde Staten verzoeken om na te gaan of er zaken onder geheimhouding liggen die (inmiddels) openbaar gemaakt zouden kunnen worden. Over dit onderzoek moet uiterlijk op 2 oktober aan  Provinciale Staten gerapporteerd worden.

In het debat gaf GS aan dat als er zaken al eerder openbaar gemaakt kunnen worden, zij dat doen. Ze zullen niet wachten met het geven van informatie omdat het nog geen 2 oktober is. Van alle partijen in PS stemde alleen Forum voor Democratie tegen deze motie. Zij wilden de rapportage in juni of juli ontvangen, ook al zei GS dat dit waarschijnlijk niet zou lukken.

Over het warmtenet zal in de toekomst nog vaker gesproken worden. Recentelijk kwam naar voren dat de aanbesteding van Leiding over Oost niet volgens planning verder is gegaan. De bedoeling was om op 4 april de gunningsleidraad te publiceren. Wat en hoe het verder gaat met de warmterotonde is dus een belangrijke vraag.

In de commissiebehandeling werd op vragen van de PvdA al toegezegd dat Provinciale Staten over die keuzes mee kan praten. Er zijn recent al veel kaders door PS vastgesteld. Ook scenario’s die binnen de kaders van PS-besluiten vallen, zullen met PS besproken worden.

Al met al is er op dit dossier nog veel te doen in de toekomst. Wij blijven ons inzetten voor een goede energietransitie in Zuid-Holland.

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning