Partijen zijn verbaasd over beroep van provincie tegen verbod afschot smienten

24 februari 2020

De Partij van de Arbeid, GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50Plus en de Partij voor de Vrijheid willen niet dat er in Zuid-Holland smienten worden afgeschoten. Deze partijen protesteerden in 2017 al tevergeefs tegen de in het ‘Faunabeheerplan’ opgenomen toestemming om jaarlijks 6.500 smienten af te schieten. Gelukkig werd dit voornemen door de rechter verboden. Groot was onze verbazing toen wij in de pers vernamen dat GS tegen dit vonnis in beroep is gegaan. Hierover is inmiddels maatschappelijke onrust ontstaan en er is een petitie georganiseerd.

In 2017 pleitten PvdA, GL, PvdD, 50PLUS en PVV tevergeefs tegen de in het Faunabeheerplan opgenomen toestemming om jaarlijks 6500 smienten af te schieten. Verschillende natuurorganisaties, zoals de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) en Vogelbescherming Nederland, maakten bezwaar bij de rechter tegen dit voorgenomen plan en met succes. Op 3 december 2019 heeft de rechtbank van Den Haag de bezwaren tegen het Faunabeheerplan smient Zuid-Holland 2017-2023 gegrond verklaard. Voor deze soort geldt een instandhoudingsverplichting.

In 2012 werd de grootte van de smientenpopulatie door SOVON als ‘matig ongunstig’ beoordeeld, 25% lager dan de landelijke Natura 2000-instandhoudingsdoelstelling. Sindsdien is de populatie verder afgenomen. De rechter heeft geoordeeld dat niet kan worden aangetoond dat de staat van instandhouding van de smient niet verder zal verslechteren door uitvoering van het faunabeheerplan dat voorziet in afschot van maximaal 6.500 smienten.

De provinciale fracties van PvdA, PvdD, GroenLinks, 50Plus en PVV zijn verbaasd dat de provincie Zuid-Holland in hoger beroep gaat tegen dit vonnis. Wat ons betreft zijn de argumenten bij het vonnis afdoende om niet verder te procederen. Daarom stellen de vijf partijen schriftelijke vragen aan GS, waarin we onder andere vragen om opheldering te geven over waarom GS hoger beroep heeft aangetekend tegen het vonnis van de rechter.