“Middenbestuur is essentieel” – Anne Koning

Door Anne Koning op 25 mei 2022

Op zaterdag 21 mei werd het essay “De mens terug in het middenbestuur” aangeboden aan PvdA partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent. Het middenbestuur is de bestuurslaag tussen het Rijk en de gemeenten. Dat zijn de provincies en waterschappen in Nederland.

In het kort gaat dit essay over het belang van het middenbestuur. Aankomend jaar gaan we weer naar de stembus voor de Provinciale Staten en waterschappen. Daarbij staat er veel op het spel. PvdA gedeputeerde Anne Koning schreef mee aan het essay. Een paar vragen.

Kun je vertellen waar dit essay over gaat?

“Graag. We staan als samenleving voor grote opgaven als wonen, klimaat en energie en een schone groene omgeving. En dat zijn precies de opgaven waar provincies en waterschappen het verschil kunnen maken. Het is het niet de vraag of het middenbestuur relevant is, maar hoe.

Wij hebben in het essay aangegeven hoe we als sociaaldemocraten, met de mens centraal, dit type vraagstukken aanpakken. Zodat je mee kan doen met de energie transitie, ook al ben je niet rijk. Zodat er voor iedereen een goede woning is, en goed werk zonder uitbuiting. En ook als het heel hard regent, dat je laminaat niet onder staat. Dat er schoon water is en schone lucht. Dat er goede plekken zijn om na het werk te ontspannen en genieten van het groen. Dat we laten zien in provincie en waterschap. Dat alle mensen ertoe doen.”

Waarom is dit essay juist nu aangeboden?

“Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de verkiezingsprogramma’s van de twaalf provincies en de 25 waterschappen. En ook nu denken partijgenoten na of zij zich willen kandideren om actief te zijn in waterschap of provincie. Wij geven met dit essay hopelijk inspiratie. Niet alleen voor de partijprogramma’s, maar ook voor PvdA’ers om zich aan te melden om actief te zijn in het middenbestuur. Wil je meer lezen, kijk dan ook op de speciale website. ”

En hoe gaan we verder?

“Wat mij betreft gaan we op 15 maart 2023, bij de verkiezingen voor provincie en waterschap, voor heel veel mensen het verschil maken.  Juist nu er gewerkt wordt aan klimaat, wonen, werken, energie, water en een groene omgeving is het belangrijk dat wij er met kracht en overtuiging staan. Met goede mensen en een goed plan.”

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning