Maidenspeech Paulien van der Hoeven over de Jaarstukken 2019

3 juni 2020

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van woensdag 3 juni hield Paulien van der Hoeven haar maidenspeech over de jaarrekening 2019. Ze ging daarbij in op het belang van verantwoording afleggen en een open dialoog. Verder gaf zij een indringend pleidooi voor meer bewustwording over discriminatie en racisme, ook in Nederland. Lees hieronder haar inbreng:

Geachte voorzitter, bewoners van Zuid-Holland en andere geïnteresseerden die dit volgen,

We spreken vandaag over de jaarstukken van 2019. De documenten die aangeven wat de provincie Zuid-Holland heeft gerealiseerd en welke middelen daarvoor zijn ingezet.

Met de jaarstukken legt de provincie verantwoording af, voor democratische controle en aan de bewoners van onze mooie provincie.

En dat is belangrijk, verantwoording afleggen, aangeven wat je hebt gedaan, en daarover de dialoog met elkaar aangaan zoals we vandaag in deze digitale vergadering met elkaar doen.

De provincie neemt besluiten die van invloed zijn op onze leefomgeving, onze economie. We nemen hier besluiten die gaan over wonen, natuur, groen, cultuur, wegen, windmolens, fietspaden en het OV. En bij het nemen van die besluiten moeten mensen erop kunnen vertrouwen dat de Provincie luistert naar bewoners.

De PvdA strijdt voor spreiding van kennis, macht en inkomen. Daar zijn nog werelden te winnen. Politieke beslissingen zijn een uitvloeisel van een samenspel van belangen en invloed. Helaas is het zo dat niet alle signalen even sterk worden gehoord. We zien dat bijvoorbeeld in deze Corona tijd waarin de belangen van grote bedrijven in het nationale beleid vaak luider doorklinken dan de cultuursector of kleinere bedrijven. Wie zien het helaas ook bij mensen die vanwege hun huidskleur systematisch onvoldoende worden gehoord en die door instituties racistisch worden bejegend.

Gisteren was in Den Haag het solidariteitsprotest georganiseerd door Kick Out Zwarte Piet Den Haag. Een actie tegen institutioneel racisme tegen zwarte mensen. Een bijzonder indrukwekkende bijeenkomst. Ik heb meegedaan aan dat protest als burger van Nederland en als volksvertegenwoordiger. Om mijn solidariteit te betuigen met niet witte mensen voor wie discriminatie aan de orde van de dag is.

Zoals bij Adberrazzak Afkyr. Die toen hij op zijn eerste werkdag op een departement wat verdwaald zocht naar zijn werkplek werd gebracht naar het kopieerhoek. De kopieermachine was namelijk kapot. En men vermoedde dat hij monteur was in plaats van jurist, wat hij is. Geen vraag waar kom je voor? Het oordeel was al geveld.

Zoals bij ondernemer Germaine Statia. Een Antiliaan uit Rotterdam-Zuid die elke dag voordat hij naar school ging, werd toegesproken door zijn moeder dat hij zijn best moest doen. Een moeder die weet wat een zwarte man aan racisme meemaakt. Germaine’s antwoord op racisme is keihard werken. Opboksend tegen vooringenomenheid en discriminatie heeft hij nu zijn eigen bedrijf waar hij met name jongeren met een MBO opleiding helpt om een plek te verwerven op de arbeidsmarkt.

Als PvdA politica wil ik bijdragen aan bewustwording over discriminatie en racisme. Wil ik aanspreekbaar zijn op mijn handelen en open staan voor correcties daarop. Sta ik voor het borgen van onze grondrechten, ongeacht levensovertuiging, ras, genderoriëntatie of seksuele voorkeur. Want zoals het gisteren schalde over het Malieveld en op zowel andere plekken in de wereld: No Justice, No Peace. Zonder rechtvaardigheid, geen vreedzame samenleving.

Terug naar de jaarstukken, documenten met als doel inzicht te geven, om de dialoog met elkaar aan te gaan. Hier in deze vergadering en met de samenleving. Een belangrijk aandachtspunt daarbij zijn de reserves. De logica daarvan is nog onvoldoende transparant. Iets wat ook wordt onderkend door Gedeputeerde Staten. En ik ben dan ook blij dat er nog voor het zomerreces een bijeenkomst is gepland om hier met elkaar meer helderheid over te krijgen. Middelen van de provincie zijn bij elkaar gebracht met het doel om te investeren, wat de PvdA betreft in goed wonen voor iedereen, in het stimuleren van werkgelegenheid, natuur, cultuur, fietspaden en goed en betaalbaar Openbaar Vervoer.

Tenslotte zou ik graag voor de behandeling van de jaarrekening 2020 een suggestie willen doen. In 2018 werd de V-100 Dag van de Verantwoording gehouden, een initiatief van GroenLinks. En dag waarop burgers en maatschappelijke organisaties naar het provinciehuis kwamen om te onderzoeken of de provincie de doelen die ze had gesteld ook had gehaald. Ik ben er een warm voorstander van om dit initiatief in 2021 te herhalen.

Want alleen met elkaar. Door iedereen te horen, kunnen we Zuid-Holland elke dag beter, groener, duurzamer en inclusiever maken!

Dank u wel!