14 januari 2015

Kracht van Groen Dichterbij

Gister, 13 januari, was ik bij de ‘De Kracht van Groen Dichterbij’, een bijeenkomst over de maatschappelijke meerwaarde van groene buurtprojecten. Het was een inspirerende bijeenkomst met vele bekenden en heel veel mooie initiatieven waarin bewoners samen aan de slag gaan met het aanleggen of in beheer nemen van groen in de wijk. In Zuid-Holland zijn er al 162 projecten te vinden. Zoveel mooie projecten waarbij mensen samen aan de slag gaan met een gezonde en groene omgeving. Leuk, maar ook heel goed! Goed voor henzelf, voor de buren en buurt en voor de hele gemeenschap.

De effecten van dit soort projecten variëren van effecten op de natuur (biodiversiteit), sociale ontwikkeling, goed in je vel zitten en je veilig en thuis voelen in de buurt. In de publicatie ‘Hoe groen goed doet’ kan je hier meer over lezen. Ook Binnenlands bestuur schreef een interessant artikel over wat groene initiatieven gemeente opleveren.

De provincie Zuid-Holland stimuleert ook dit soort samenwerkingen en projecten. Een mooi voorbeeld is ‘Groen doet goed’, waarbij 10 gemeenten (Alphen aan den Rijn, Delft, Den Haag, Dordrecht, Gouda, Leiden, Rotterdam, Schiedam, Zoetermeer en Zwijndrecht), en organisaties als Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, en Zuid-HollandsLandschap zich inzetten om kinderen van 4 tot 12 jaar naar buiten te laten gaan. Zowel in de stad als buiten de stad is er zoveel te beleven; zeker als de samenwerking dat nog meer laat aansluiten op de wensen van kinderen.

De Partij van de Arbeid is een warm voorstander van dergelijke projecten. Bovendien willen we graag meer zekerheid voor de organisaties. Niet alleen geld voor eenmalige projecten, maar ook geld voor onderhoud, beheer en bezoekerscentra. Daar is dus structurele steun voor nodig.

In ons verkiezingsprogramma ‘Aan de Slag’ hebben in we in onze 10 topprioriteiten daarom ook opgenomen dat we ‘meer gelegenheid voor wandelen, fietsen en recreëren’ willen en ‘over 10 jaar een robuust natuurnetwerk in Zuid-Holland’. Ook zetten wij ons in voor goede, groene verbindingen tussen stad en buitengebied en ondersteuning van vrijwilligers en oa natuureducatie. Want wij weten dat groen belangrijk en gezond is. Ook de provincie moet groen dichter bij mensen brengen.

De bijeenkomst op dinsdag 13 januari was georganiseerd door het IVN Zuid-Holland, Kracht in NL, Duurzaam Door provincie Zuid-Holland, Vereniging GDO en het Netwerk NME-Diensten.