Inclusief erfgoedbeleid

23 september 2020

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van woensdag 23 september jl. hield Paulien van der Hoeven een warm pleidooi om bij de verkenning naar de verdere ontwikkeling van de erfgoedlijnen serieus aandacht te besteden aan ons koloniale- en slavernijverleden en de bijdragen die migratiestromen in de loop van de tijd aan onze provincie hebben gegeven.

‘Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it faced.’ Niet alles wat we onder ogen zien kan worden veranderd. Maar niks kan worden veranderd zonder het onder ogen te zien. Woorden van de Amerikaanse schrijver en mensenrechtenactivist James Baldwin.

Cultureel erfgoed is belangrijk. Het laat ons zien wie zijn en waar we vandaan komen. Het leert ons waar we sterk in zijn en geeft ook aanleiding om lessen onder ogen te komen. Dat bleek ook wel uit de discussie die recent is losgemaakt rond de Gouden Koets. Dit nationale symbool met een afbeelding waarin onze koloniale geschiedenis tot uitdrukking komt.

Het koloniale- en slavernijverleden klinkt door in strandnamen, wordt zichtbaar in standbeelden, gebouwen en kunstwerken in onze provincie. Door erfgoedlijnen kan dat meer expliciet worden gemaakt, of om met Baldwin te spreken, worden we geholpen om dat verleden onder ogen te komen. Bewustwording helpt. Het helpt bij het aanzwengelen van de dialoog over hoe ons verleden doorwerkt in het heden. Het helpt bij de strijd tegen racisme en discriminatie. Een noodzaak die wordt verscherpt doordat al generaties lang in het Nederlandse onderwijs veel te weinig aandacht is besteed aan ons koloniale verleden.

De PvdA-fractie vindt daarnaast dat het aanbod nu nog te vaak eenzijdig gericht is op autochtoon, hoogopgeleid publiek van middelbare leeftijd. Bij het aanbieden van rondleidingen of tentoonstellingen moet telkens worden gevraagd: Voor welk publiek is dit gemaakt? Voor wie is dit herkenbaar?

De PvdA-fractie is daarom blij met de toezegging die Gedeputeerde De Zoete heeft gedaan om bij de verkenning naar de verdere ontwikkeling van de erfgoedlijnen serieus aandacht te besteden aan de meer pijnlijke onderdelen van onze geschiedenis en ook aandacht te geven aan de bijdragen die migratiestromen in de loop van de tijd aan onze provincie hebben gegeven.

Cultureel erfgoed is een manier om onze geschiedenis te zien, ook wanneer dat ongemakkelijk is. Het verrijkt ons en het maakt ons bewust. Dat is een belangrijke voorwaarde om Zuid-Holland elke dag beter te kunnen maken. Want om weer met een andere mooie quote van James Bladwin te eindigen: Als je weet waar je vandaan komt, zijn er geen beperkingen in waar je naartoe kunt gaan.