IDAHOBIT een dag om te vieren en te gedenken

17 mei 2021

Vandaag, op 17 mei is het de Internationale Dag tegen Homo-, Lesbo-, Bi-, Trans- en Interseks fobie. Wereldwijd wordt er op of rond die datum aandacht gevraagd voor de sociale onwenselijkheid van discriminatie en geweld op grond van seksuele oriëntatie of genderidentiteit.

In ons land krijgen ongeveer zeven op de tien LHBTI’s [1]in hun leven te maken met fysiek of verbaal geweld om wie ze zijn. Dat cijfer ligt waarschijnlijk nog hoger voor mensen die bijvoorbeeld zwart én transgender zijn, of te maken hebben met een andere stapeling van non-discriminatiegronden. En hoewel ikzelf gelukkig nog nooit met geweld te maken heb gehad, ken ik wel het gevoel om tóch maar ‘voor de zekerheid’ even elkaars hand los te laten en ben ik nageroepen.

17 mei is een dag die wij als PvdA natuurlijk gedenken. De PvdA is een emancipatiepartij, we zetten ons ervoor in dat iedereen zichzelf kan zijn en zich kan ontwikkelen. Met name de jongere generaties laten zien dat er nog zoveel meer is dan hetero, homo, lesbisch of biseksueel; dat je je anders kan voelen dan alleen man of vrouw. Dat vind ik een verrijking en bevrijdend. Meer woorden om aan te geven wie je bent. Jezelf kunnen bevrijden van hokjes die niet bij je passen, zoals Raven van Dorst recent deed, die vroeg om niet langer als vrouw te worden aangesproken en een naam koos die beter bij hen[2] past.

“Mijn hele leven lang heb ik geprobeerd om de mal van het ‘vrouw-zijn’ zo groot mogelijk te maken, zodat ik er ook in pas. Maar eigenlijk zit die mal al jaren veel te strak. Heeft ‘ie nooit gepast. (…) Het is tijd om definitief uit die vrouwelijke dwangbuis te stappen.” [3]  -Raven van Dorst

Laten we elke dag, niet alleen vandaag, zorgen dat iedereen zichzelf kan zijn en elkaar met liefde en respect behandelen

[1] LHBTIQA+ is de afkorting van lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, intersekse, queer/questioning en aseksueel/aromantisch. De plus geeft aan dat de term inclusief is voor mensen die zichzelf anders noemen dan waar deze letters voor staan.  De term brengt verschillende mensen samen.

[2] Onze Nederlandse taal kent de mannelijke of vrouwelijke aanspreekvorm.  Er zijn mensen die zich daar niet prettig bij voelen. Non-binaire personen zijn mensen die zich noch vrouw, noch man voelen, als aanspreekvormen kun je dan in plaats van hij/zij als voornaamwoord ‘hen’ gebruiken.

[3] https://nos.nl/artikel/2379515-artiest-en-tv-maker-van-dorst-wil-af-van-hokjesdwang-en-heet-nu-raven