Hoe gaan we precies om met het Kustpact?

28 oktober 2020

Onlangs scheven acht natuur- en milieuorganisaties een brandbrief aan minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties omdat zij vrezen dat de afspraken in het Kustpact niet worden nagekomen. Volgens deze organisaties wordt de kust weer door veel bouwplannen bedreigd. In de brief worden ook bouwplannen in Zuid-Holland genoemd: de uitbreiding van het Badcentrum Langervelderslag bij Noordwijk en (reeds bestaande) strandhuisjes bij Kijkduin. De PvdA tekende, samen met GroenLinks, mee met schriftelijke vragen van de Partij voor de Dieren die Gedeputeerde Staten vragen naar hun standpunt over deze ontwikkeling.

In 2015 ontstond er grote beroering over het grote aantal bouwplannen dat de rust aan de kust bedreigde. Veel natuur- en landschapsorganisaties trokken met succes aan de bel. In het ‘Kustpact’ werden afspraken gemaakt om bij de ontwikkeling van de kust natuur en landschap voorop te stellen.

De PvdA-fractie heeft zich in de vorige periode, vanuit de oppositie, hard gemaakt voor dit kustpact. Dit leidde dit tot een inspraakproces om tot een kustvisie te komen.

Tezelfdertijd, echter, waren er al verregaande verwachtingen gewekt, zowel door waterschap, gemeente, als provincie, aan een ondernemer die strandhuisjes bij Kijkduin wilde exploiteren. Om deze vergunning te elfder ure te weigeren grensde volgens de toenmalige fractie aan onzorgvuldig bestuur.  Ron Hillebrand en ik hebben daarop een amendement opgesteld dat, met alleen de stemmen van GroenLinks en Partij voor de Dieren tegen, werd aangenomen.

Na vijf jaar zou dit besluit worden geëvalueerd.  Die vijf jaar zijn nu voorbij en de Gemeente Den Haag heeft de effecten van deze veertig strandhuisjes van twee exploitanten nabij de zandmotor laten evalueren.

De Gemeente Den Haag concludeert dat de proef aan de verwachtingen heeft voldaan en wil de exploitatievergunning met vijf jaar verlengen.  Het aantal huisjes wordt niet vergroot.  Wel komt uit de evaluatie naar voren dat de natuurorganisaties ook met betrekking tot deze huisjes hun ongenoegen hebben uitgesproken over de toenemende recreatiedruk op de Nederlandse kust.

De PvdA fractie is niet categorisch tegen dit soort toeristische faciliteiten. Tegelijk willen we graag dat het Kustpact navolging krijgt. Daarom hebben we deze informerende vragen gesteld en kijken we uit naar de beantwoording.