Groene Hart moet groen blijven

26 mei 2020

Nu de woningnood extreem hoog is in Nederland pleiten een aantal lokale bestuurder voor de bouw van nieuwe huizen in gebieden waar dat tot voor kort ondenkbaar was. Zoals in het Groene Hart. Tijdens een item in nieuwsuur vertelde Gedeputeerde Anne Koning wat het standpunt van de provincie is, maar we vroegen ons af wat de PvdA in Alphen aan de Rijn vindt van de plannen van de lokale bestuurders. Daarom gaan we vandaag in gesprek met Ernst-Jan Straver.

Wat is de reden dat de wethouder in het groene hart wil bouwen?

De reden dat het college van B&W kijkt naar bouwen in het Groene hart is omdat de ruimte binnen de kern van Alphen aan den Rijn echt op begint te raken. De afgelopen jaren is er inzet gepleegd om binnenstedelijke ontwikkeling vorm te geven.

Dit heeft geleid tot de bouw van appartementen onder andere in de omgeving van stations en het ombouwen van leeg staande bedrijfspanden.

De vraag naar woningen is daarnaast ongekend hoog en de ruimte aan de randen van Alphen is beschikbaar, denk aan Noordrand en Gnephoekpolder.

Wat is het standpunt van de PvdA Alphen aan den Rijn?

Als PvdA zijn wij voorstander van herontwikkeling van gebieden binnen de kernen. Er zijn gebieden waar we als gemeente moeten kijken naar herinrichting van bepaalde locaties. Dit biedt een aantal kansen om tegemoet te komen aan de woonvraag.

Maar gezien de enorme vraag naar woningen op dit moment en in de toekomst lijkt het ons goed om door te gaan met het plannen van de grootschalige ontwikkeling aan de randen van de kern Alphen aan den Rijn.

Ben je het eens met hoe de provincie hierop heeft gereageerd?

Ik begrijp het standpunt van de provincie, dat er niet zomaar buiten de kernen gebouwd mag worden. Er is behoefte aan een duidelijke visie vanuit de provincie over woningbouw projecten op langere termijn om te voorkomen dat er verrommeling van het Groene Hart ontstaat. Maar er moet ook per gemeente gekeken worden naar de mogelijkheden die er lokaal, binnen de huidige contour zijn. Als die er niet meer zijn dan wordt er gekeken naar de mogelijkheden buiten de contour. Uiteraard degelijk onderbouwd en onderzocht.

Fractievoorzitter Rosalie Bedijn: De PvdA Zuid-Holland is van mening dat er voor nu nog voldoende woningen binnenstedelijk gebouwd kunnen worden. Daardoor is het nu niet wenselijk om te bouwen buiten de stadsgrenzen.  Laten we met creatieve oplossingen komen en tegelijkertijd het beetje groen dat we hebben behouden.