Energie-armoede steeds urgenter

11 februari 2022

PvdA Statenlid Evelyn Hijink ‘energiearmoede steeds urgenter’:

“Winsten op zon- en windenergie inzetten voor aanpak energie-armoede”

De energierekening gaat bij veel huishoudens door het plafond. De hoge brandstofprijs is een belangrijke oorzaak dat de inflatie maar blijft stijgen. “Ook de dagelijkse boodschappen worden steeds duurder en het wrange is dat daar juist de laagste inkomens het meeste last van hebben en vaak in slecht geïsoleerde woningen wonen.”  Statenlid Evelyn Hijink vraagt het provinciebestuur in Zuid Holland in actie te komen. “Door de hoge energieprijzen levert de productie van duurzame energie zoals zon en wind ook steeds meer op; die winsten zou je in moeten zetten om energie-armoede te bestrijden door woningen te isoleren.”

Help: Alles wordt duurder; wat te doen ?

“De PvdA-fractie heeft via de breed gesteunde motie ‘financiële participatie’ de provincie opgedragen laagdrempelige financieringsvormen om de huishoudens die het geld niet hebben om te participeren te ontwikkelen. “Dat kan in de vorm van fondsvorming -en/of een omgevingsbijdrage- om zo woningen van omwonenden die het niet kunnen betalen verder te verduurzamen en de energierekening naar beneden te krijgen. Isoleren loont met de huidige energieprijzen meer dan ooit en daar moeten we ook werk van maken.”

Zie motie: motie 1010 Hijink (PvdA) financiële participatie omwonenden – Staten Zuid-Holland

“In de afgelopen Statenvergadering van februari heb ik de provincie daar opnieuw over bevraagd. De puzzel is om de omwonenden ook mee te laten profiteren van de winsten van zon en wind parken in de omgeving -want de lasten dus ook lusten- én de huishoudens die dat het meest nodig hebben. Zo organiseer je draagvlak en werk je aan oplossingen tav energie-armoede. Maar tegelijkertijd wil je investeerders niet afschrikken en zaken dicht regelen; dat heeft een afschrikwekkende werking. Bovendien kunnen de klimaatopgaven niet nog langer wachten. Met de huidige energieprijzen worden investeringen nog sneller terug verdiend, dus ben ik ongeduldig en wil richting de oplossingen in de uitvoering.”