‘Let een beetje op elkaar’

8 april 2020

Na mijn bezoek aan de Groente & Fruitbrigade in Poeldijk stelde ik samen met GroenLinks, ChristenUnie & SGP, SP en D66 vragen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland om aandacht te vragen voor de voedseloverschotten in het Westland en de tekorten bij de voedselbanken die mede door de coronacrisis ontstaan. De antwoorden van GS zijn constructief en er blijkt kansen te liggen bij de distributie. De aantallen huishoudens die afhankelijk zijn van de voedselbanken zullen de komende tijd alleen maar toenemen, dus dit wordt alleen maar urgenter.

Onze provincie is dé voedselproducent van Nederland. Een deel van het voedsel –met name wat bestemd is voor de horeca– kan nu niet meer afgenomen worden. Dus we moeten met elkaar ervoor zorgen dat dit voedsel niet verloren gaat. Nu –op hele korte termijn– vanwege de crisis, maar ook op de langere termijn is er nog een wereld te winnen als het gaat om voedselverspilling. Ik heb daarom ook deze vragen gesteld aan ons provinciebestuur en ik ben blij met de constructieve antwoorden. Het probleem zit voor een groot deel in de distributie, een logistiek vraagstuk die op korte termijn moet kunnen worden opgelost, lijkt me. Tegelijkertijd moeten we ook goed kijken naar onze rol in de regio en de samenwerking slim organiseren.

De volgende stap is nu om met de bedrijven in het Westland die samenwerken met de Stichting Groente & Fruitbrigade (een vrijwilligersorganisatie die groente en fruit ophaalt in het Westland voor de distributiecentra van de voedselbanken in Zuid-Holland) uit Poelgeest aandacht te vragen voor de distributie. Je ziet dat de tuinbouwbedrijven, veiling en distributiebedrijven zich vreselijk ergeren wanneer er hele pallets fruit en andere verse producten staan weg te rotten. De bereidheid is groot, zeker nu. Daarnaast zijn er vrijwilligers nodig, voor bepaalde voedselbanken, het oogsten en ook voor de distributie. De PvdA steunt het initiatief en zal het blijven volgen. Via onze nieuwsbrieven zullen wij jullie hierover op de hoogte houden.

De Groente & Fruitbrigade zoekt regelmatig nieuwe vrijwilligers. Wil je meer weten? Klik dan hier.

Waar ben je naar op zoek?