De wooncrisis. Wat doen we eraan?

Door Rosalie Bedijn op 10 maart 2022

Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart staat overal de wooncrisis in de spotlight. En terecht. Wachtlijsten van meer dan 2 jaar en amper een woning te koop als je een inkomen hebt van anderhalf keer modaal. Tekorten voor starters, senioren, stijgende energieprijzen, woningen met vochtproblemen, zorg om heftige regens en hittestress. Je weet het wel.

De Partij van de Arbeid zet zich al jaren in voor genoeg betaalbare woningen in leefbare en gezonde buurten. Als gedeputeerde ziet Anne Koning dat ook bij de vele PvdA wethouders en raadsleden in Zuid-Holland. Natuurlijk zijn we niet de enige partij die zich hier echt voor in zet, toch blijft het advies: Stem PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Anne koning stemt daarom in Delft op Karin Schrederhof, de huidige PvdA wethouder wonen, WMO gezondheid en sport.

Op LinkedIn doet Anne verslag van bezoeken aan die mooie projecten en bevlogen wethouders, ondernemers en corporaties. Natuurlijk zijn we extra trots op partijgenoten die het echt goed doen, zoals Richard Motie, Martijn Balster, Sjoerd Kuiper, Rogier Tetteroo en Eelke Kraaijeveld.

Wil je weten hoe wij de provincie bijdragen aan goed wonen? Zie hieronder een korte toelichting. Meld je vooral ook aan voor de nieuwsbrief van de provincie.

Eind 2020 publiceerden we de Woningbouwagenda met 3 actielijnen:

• Bouw Snel en Slim.
    • Er is geen tijd te verliezen en slimme bouwmethoden helpen hierbij, zoals fabrieksmatig bouwen, bio-based en circulair
  • Bouw toekomstbestendig
    • Op de juiste plek en rekening houdend met klimaatverandering, bereikbaarheid, energietransitie, gezondheid, natuur inclusief en beweegvriendelijke buurten.
  • Bouw voor iedereen
    • Bouw ook voor gewone mensen met een gewoon salaris, starters en senioren en houd er rekening mee dat er meer eenpersoonshuishoudens komen in Nederland en Zuid-Holland.

Deze focus met drie lijnen helpen écht om vooruit te komen. Voor de komende tijd zijn er gelukkig bouwplannen genoeg, dus moeten we werken aan het uitwerken er van; aan de schop in de grond.

Meer weten?

Tot nu toe hebben we al aardig wat mooie resultaten bereikt. Hier een aantal voorbeelden:

2020

Mijlpaal t.b.v. Valkenhorst, de woonwijk op het voormalig vliegveld Valkenburg te Katwijk, waar vraagstukken bij stikstof wel echt opgelost moesten worden.

Overeenkomst Zuidplaspolder vijfde dorp

Heel veel bouwprojecten een financiële impuls gegeven

Regioakkoord Haaglanden

De vele subsidies die we konden geven aan gemeentes voor sociale en midden huur woningen en hulp aan gemeentes voor bouwprojecten

De inzet rondom huisvesting arbeidsmigranten en flexwoningen.

Voldoende huisvesting voor statushouders

Oprichting groene cirkel groene gezonde stad

2022

Dit jaar is qua wonen nu al een succes door de aanpassingen in de omgevingsbeleid van de provincie, waardoor we meer kunnen inzetten op woningen voor de sociale en modale doelgroep.

Binckhorst ondertekening

CPO cheques

Bio-based bouwen overzichtskaart

Woon-werk akkoord Haaglanden

Onderzoek van de bouw in de afgelopen 50 jaar

Vanuit de provincie blijven we werken aan voldoende betaalbare woningen die passen bij de opgave van vandaag en morgen. Zonder goede inzet in de gemeentes lukt dat niet. Stem daarom 16 maart op je lokale PvdA!

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn