De woningbouwopgave stopt ook niet tijdens de Coronacrisis

Door Anne Koning op 28 april 2020

De PvdA wil niet dat  de woningbouw vanwege de coronacrisis en de stikstofproblematiek zou gaan stilvallen. Als de vorige (financiële) crisis iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel het belang van doorbouwen in Nederland. Het provinciebestuur zit daarom zeker niet stil. Zo is er onlangs besloten om de ‘Vliegende Brigade’ extra in te zetten. Daarnaast wordt er ingezet op planoptimalisatie en duurzame mobiliteit voor woningcorporaties.

De Vliegende Brigade

De Vliegende Brigade ondersteunt gemeenten, woningbouwcorporaties en andere organisaties bij het versneld realiseren van de woningbouwopgave. Dit doet zij door middel van het beschikbaar stellen van expertise, aangezien veel gemeenten en andere organisaties in de loop der jaren een groeiend tekort hebben aan goed personeel met de juiste expertise. Deze dagen gaat (vanzelfsprekend) veel aandacht bij gemeentes naar andere onderwerpen dan de gebiedsontwikkeling op de langere termijn. Wij willen de bouw niet laten stilvallen. De PvdA is dan ook blij dat de Vliegende Brigade extra ondersteuning biedt door middel van de volgende maatregelen:

1. De provincie draagt 75% van de kosten van een opdracht, de aanvragende organisatie slechts 25% van de kosten (in plaats van de gebruikelijke 50/50 verdeling).
  2. de provincie verwelkomt kleinschalige opdrachten met een snelle doorlooptijd tot €50.000. Zo kunnen we dit jaar meer projecten op gang helpen.
  3. Zowel interne als externe kan ingezet worden. Veel kennis is bij de provincie aanwezig, maar zo kunnen mogelijk ook een aantal adviseurs (zzp’ers) een klus oppakken.

Door bovenstaande maatregelen kan worden voorkomen dat de coronacrisis op alle fronten de woningtekorten laat oplopen. Er is wel één kanttekening: de Vliegende Brigade kan dit alleen doen zolang er nog voldoende middelen zijn in 2020. Rosalie Bedijn: “Heel goed dat het college tot deze maatregel heeft besloten. En als het nodig is hiermee door te gaan in 2021, dan gaan we dat bij de begrotingsbespreking zeker voorstellen.”

Planoptimalisatie

In Zuid-Holland blijkt dat het aantal woningen per hectare in de bouwplannen best laag is, daardoor is er meer druk op de resterende open ruimte. De provincie zet daarom ook in op planoptimalisatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat door middel van planoptimalisatie er in Zuid-Holland minimaal 30.000 extra woningen gebouwd kunnen worden. Gedeputeerde Anne Koning: “De huidige bouwtraditie is het gevolg van een aantal normen en patronen. Als we anders omgaan met de parkeernorm en meer prikkels in de grondprijssystematiek inbouwen, wordt planoptimalisatie haalbaar. Dat betekent verhoging van de omgevingskwaliteit, meer en betaalbaarder woningen en verduurzaming van de mobiliteit.”

Duurzame mobiliteit

Het provinciebestuur zet ook in op duurzame mobiliteit. Er is een inspiratieboekje ‘Woningcorporaties en duurzame mobiliteit’ opgesteld om corporaties te helpen om duurzame mobiliteit te benutten voor betaalbaar wonen, eigen bedrijfsvoering en ten bate van de huurder. Een lagere parkeernorm bespaart namelijk niet alleen op kosten maar biedt ruimte voor een groenere woonomgeving met meer gezonde lucht.

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning