De PvdA is blij met de gemaakte afspraken over Binckhorst

2 december 2020

Op 25 en 26 november 2020 vonden de Bestuurlijke Overleggen MIRT plaats. Uit de gesprekken zijn meerdere afspraken per regio vastgesteld. De PvdA is tevreden dat het gelukt is om een afspraak te maken over de Binckhorst. Wel moeten er verdere besluiten genomen worden om de grote knelpunten op te lossen.

De afspraken in de Bestuurlijke Overleggen zijn gemaakt tegen de achtergrond van een aantal ontwikkelingen. Uit een recent mobiliteitsbeeld van het Kennisinstituut Mobiliteit (KIM) verwacht men dat we méér gebruik zullen maken van het spoor, het openbaar vervoer, de fiets en de (water)wegen. Ondanks dat we vanwege de corona meer thuis zijn gaan werken is er ook sprake van een toename van mobiliteit, door onder andere de bevolkingsgroei en woningbouw. Daarom is het volgens de PvdA van belang dat we blijven investeren in (groene)infrastructuur en innovatie.

Statenlid Willem Minderhout: “De PvdA is blij dat er alsnog afspraken zijn gemaakt over de Binckhorst. Dit is namelijk belangrijk om de noodzakelijke verstedelijking in het gebied van 15.000 woningen en 30.000 arbeidsplaatsen tot 2040, voortvarend op te pakken en de geplande ontwikkeling niet te laten stilvallen. Wel denkt de PvdA dat er nog extra geld nodig voor de infrastructuur rondom de Binckhorst om de knelpunten op te lossen. Daarnaast is er afgesproken dat verbreding van de A12 mét Bodegravenboog de bestuurlijke voorkeursvariant is.”