Brief aan het Kabinet welkom, want het duurt te lang voor deze kwetsbare groep kinderen

6 juni 2020

“Ik ben erg blij met de toezegging van de provincie Zuid-Holland om een brief te sturen naar het Kabinet inzake de opvang van de groep alleenstaande vluchtelingenkinderen in de Griekse vluchtelingenkampen. In verschillende gemeenten in onze provincie zijn moties aangenomen om deze kinderen op te nemen en aan dat signaal wordt nu kracht bij gezet.” PvdA Statenlid Evelyn Hijink stelde vragen aan het Zuid Hollandse bestuur samen met Groen Links, CDA, 50-plus, PvdD, SP en D’66.

Het Zuid-Hollandse bestuur geeft in haar antwoorden aan graag naast de gemeenten te staan wanneer zij een rol zien ten aanzien van de opvang van deze minderjarige kinderen. En ziet daarin de taak om mee te werken aan de realisatie huisvesting voor asielzoekers. “De provincie geeft in haar antwoord aan een brief te sturen met daarin de vraag aan het Kabinet om aan te geven welke rol zij ziet voor de gemeenten die zich hebben uitgesproken de minderjarige vluchtelingen te willen huisvesten.”

Het voorstel van de staatssecretaris om de kinderen op het vaste land op te vangen en mogelijk adoptieprocedures te starten is een goede eerste stap.

“De PvdA is niet tegen deze stap, maar zoals het er nu uit ziet gaat dit erg lang duren mede door trage procedures en ingewikkeld papierwerk. De situatie voor deze groep is te urgent mede gezien de erbarmelijke omstandigheden in de kampen waar de dreiging van het Covid-19 virus nog eens bovenop komt.”

Het wordt hoog tijd dat we als Europese Unie Griekenland helpen met de opvang van deze vluchtelingen. Elf lidstaten geven aan deze kinderen op te willen vangen. Nederland zit daar niet bij: “Dat is een verkeerd signaal.”

Nederland hoort solidair te zijn en Griekenland nu eindelijk te ondersteunen met alle problemen. Nederland laat het daar op een vreselijke manier afweten. Gelukkig hebben ook andere provincies een krachtig signaal af te geven richting het Kabinet.

Door deze petitie te ondertekenen kunt u ook uw stem laten horen