Gnephoek bouwplan lijkt risicovol en is nu niet nodig

Door Rosalie Bedijn op 24 mei 2022

Maandag 9 mei waren minister Hugo de Jonge en PvdA gedeputeerde Anne Koning op bezoek in Alphen aan de Rijn. De grote vraag was; gaan we bouwen in de Gnephoek?

Als het aan de PvdA ligt doen we dat niet. We zullen uitleggen waarom.

Onze zorgen

We bouwen in liever niet in ons schaarse groene landschap. Zeker niet als het ook anders kan. Het verloren groen is niet alleen slecht voor de stilte en het uitzicht. De weidevogels leiden er ook onder.

Daarnaast zijn er nog technische problemen. In de Gnephoek is de bodemgesteldheid namelijk niet al te best. Ofwel; de grond is te slap om op te bouwen. Het financiële plaatje staat ook op losse schroeven. Voordat er één steen gelegd is, is er al een tekort van 75 miljoen euro begroot voor de nodige infrastructuur. Dit geeft niet het vertrouwen dat het bij dit tekort zal blijven.

En daarbij kan het plan de woningnood niet beter oplossen dan andere wél goedgekeurde plannen. De gemeente zegt dat als alles meezit, de schop pas in 2027 de grond in gaat. Pas in 2029 zouden dan de eerste bewoners kunnen intrekken. Als alles meezit. En dat terwijl er nu al veel woningbouwplannen zijn.

In Zuid-Holland is het toegestaan meer woningen te plannen dan nodig zijn. Meer plannen maken kost wel meer tijd. Tijd die nu al onder druk staat. En dus is er een grote kans dat er te weinig gebouwd wordt. Anders gezegd: “drie ballen in de lucht houden is makkelijker dan zes ballen.”

Onze zorg is dat het maken van nieuwe plannen, zoals de Gnephoek, betekent dat bestaande plannen vertragen of dat deze zelfs in de ijskast blijven liggen. De Gnephoek is ook niet opgenomen in de regionale woningbouwprogrammering. Dat is de lijst met bouwplannen die de regio en provincie jaarlijks bespreken en vaststellen. Er is dus is nog geen overeenkomst met de regiogemeenten over dit plan.

En nu?

Er moet eerst een antwoord komen voor alle bovengenoemde zorgen. Pas dan kan een echte afweging gemaakt worden of dit de plek wordt voor nieuwe woningen. Of dat een andere plek beter of goedkoper is. Gedeputeerde Staten stelt hetzelfde in een brief aan de Provinciale Staten. De minister gaf tijdens het werkbezoek aan zich te kunnen vinden in de zorgen van de provincie en hoopt dat de knoop dit jaar nog kan worden doorgehakt.

Als PvdA willen we focussen op het snel bouwen van vooral betaalbare woningen. Dus moeten de 5000 in Alphen al geplande woningen, snel worden gebouwd. Daar helpen we ook mee met geld en kennis. In plannen kun je niet wonen.

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn