Bomenkap onnodig en schadelijk

31 januari 2023

De gemeente Den Haag wil 347 bomen kappen in het natuurgebied rond het Molenslootpad en de Jan Thijssenweg. Samen met GroenLinks zijn we tegen deze grootschalige bomenkap. Juist in deze zogenoemde Natuurnetwerk Nederland (NNN) gebieden, die extra beschermd zijn. Samen vroegen we daarom afgelopen woensdag de provincie bezwaar te maken en de kap helemaal te verbieden.

Er ligt geen plan om dit grote verlies aan bomen te compenseren. Een (goedgekeurd) ontwerp voor de herinrichting is er ook niet. Het starten met kappen is daarom onterecht. Het NNN is bovendien een samenhangend landelijk netwerk van aan elkaar verbonden natuurgebieden. Het is gericht op de bescherming, instandhouding en zo nodig het herstel van de natuur. De kap van zoveel bomen in een NNN-gebied is ingrijpend. Bomen zijn belangrijk voor de natuur. Zelfs als er wordt gecompenseerd duurt het tientallen jaren voordat de nieuwe aanplant weer zo groot is als de huidige bomen.

Ariëtte Kasbergen, woordvoerder natuur GroenLinks: “Wij zijn daarom heel blij dat gedeputeerde Potjer heeft toegezegd dat de provincie inderdaad bezwaar gaat maken tegen de voorgenomen bomenkap!”

Willem Minderhout, woordvoerder natuur PvdA: “Daarbij is het heel fijn dat gedeputeerde Potjer in gesprek gaat met de initiatiefnemer over de noodzakelijkheid van de plannen. En ook gaat bespreken of daar daadwerkelijk zoveel bomen voor moeten sneuvelen. Wij hopen van harte dat een groot deel van die 347 bomen gespaard kan blijven.”

De natuur in Zuid-Holland is schaars en wordt heftig bedreigd. GroenLinks en de PvdA vinden daarom dat we in Zuid-Holland juist heel zuinig moeten zijn op dit soort stukken natuur, in plaats van dat de natuur moet wijken.