Blog: Op bezoek bij ‘Het Bewaarde Land’ in Meijendel

29 mei 2020

Woensdag 20 mei waren de leden van de Statencommissie Klimaat, Natuur en Milieu uitgenodigd om een bezoek te brengen aan de vereniging ‘Het bewaarde land’ op hun locatie in Meijendel. Volgens hun website verzorgt ‘Het bewaarde land’ een natuurbelevingsprogramma voor scholen uit het basisonderwijs. Het brengt kinderen weer meer in contact met de natuur. Het is gericht op ervaren, met alle zintuigen. Ik was benieuwd.

Het was prachtig weer dus ik pakte de fiets voor een mooi tochtje door de duinen. In Meijendel werden we ontvangen door een aantal vrijwilligers (‘wachters’) van de vereniging die zich met hun ‘Bewaarde Land-naam’ voorstelden. Ik liep mee met ‘Wilg’ en ‘Dolfijn’ die ons tijdens de wandeling van alles vertelden over de drie dagen dat zij met basisschooljeugd in Meijendel doorbrengen. Veel kinderen blijken nog nooit echt in de natuur te zijn geweest. Ze maken de tijd van hun leven door en zijn altijd dolenthousiast over hun avonturen. Tijdens de wandeling plukten we kruiden voor de soep. Vooral look zonder look, vlierbloesem en hondsdraf, maar tot mijn verbazing blijk je ook de blaadjes van de meidoorn te kunnen eten. Weer wat geleerd!

Onder het genot van de zelf bij elkaar geplukte bossoep bespraken we het belang dat de jeugd de natuur leert kennen en de belangrijke functie die clubs als ‘Het bewaarde land’ daarbij spelen. We hebben ons voorgenomen om de gedeputeerde, in dit geval onze Anne Koning, te vragen om alle initiatieven op dit gebied in kaart te brengen om samen met hen na te denken hoe de provincie ze kan helpen om nog meer kinderen te bereiken.

Wordt vervolgd dus.

Bij het bezoek waren aanwezig: Ariette Kasbergen (GL), Michel Rogier (CDA), Jaap Haasnoot (50plus), Carla van Viegen en  Hanke Hoogerwerf (PvdD) en Kirsten Wilkeshuis (D66)