Betaalbaar bouwen: onze ambitie

Door Anne Koning op 8 september 2022

Hoe maken we huizen betaalbaar in Zuid-Holland? We bespreken de plannen en afspraken rond woningbouw tot 2030 in Zuid-Holland. Een eerste aanzet daarvoor is voor de zomer gebundeld in een ‘Woonbod’, dat is gestuurd aan Minister voor Volkshuisvesting Hugo de Jonge. Doel is om dit najaar afspraken tussen de provincie Zuid-Holland en minister te tekenen. En we hebben forse ambities.

We strijden voor minimaal 2/3e aan woningen die betaalbaar zijn. Vanaf 2025 moet dit het bouwprogramma worden in Zuid-Holland. Dit betekent dat we 1/3 van het totaal aan nieuwe woningen door corporaties willen laten bouwen. Marktpartijen bouwen daarnaast voor 1/3 aan betaalbare koop- en huurwoningen. De laatste 1/3 kunnen duurdere koop- en huurwoningen zijn. Afhankelijk van de vraag.

Na jaren van verwaarlozing staat het betaalbaar wonen gelukkig weer hoog op de politieke agenda. En terecht. Iedereen kent wel iemand die hard op zoek is naar een betaalbare woning. Of misschien ben je zelf wel op zoek. Nieuwe woningen hebben we in onze provincie keihard nodig. Dan denk ik aan starters die een plek voor zichzelf nodig hebben. Aan gescheiden partners die tegen wil en dank nog jaren met elkaar zitten opgescheept. En jonge gezinnen eindelijk naar een groter huis kunnen.

Daarom heb ik de afgelopen jaren hard gewerkt om woningbouw echt van de grond te krijgen. In de Zuidplaspolder kunnen we bv. na jaren praten eindelijk 8.000 huizen bouwen. In totaal zijn er de afgelopen 3 jaar in Zuid-Holland bijna 49.000 woningen bijgekomen. Een fors resultaat, het meest van alle provincies, toch: nog lang niet genoeg. Dus we blijven doorgaan.

En nu?

Gelukkig zijn er nog veel meer woningbouwplannen. Maar een goot deel daarvan moet nog uitgewerkt worden. Zo is vaak het bestemmingplan nog niet vastgesteld of zijn de bouwvergunningen nog niet gegeven. Op zich is dat niet vreemd voor bouwplannen in 2027. Maar we merken dat deze laatste stappen vaak de lastigste zijn.

We horen waar gemeenten en bouwers (corporaties en commerciële) tegenaan lopen. Soms zijn dit punten waar we het Rijk bij nodig hebben. Zoals investeringen in treinverbindingen en snelwegen en heldere regels over hoe we rekening kunnen houden met klimaat en natuur. Die punten hebben we ook opgenomen in ons Woonbod, waarin we onszelf afvroegen; wat willen we vragen aan het Rijk?”.

Zuid-Holland maakt graag wederkerige afspraken, zoals we dat noemen. “Wij leveren dit, als jullie dat regelen”. De Provinciale Staten steunde woensdag 31 augustus in de commissievergadering echt de inzet om tot afspraken te komen. Ik was ook bijna verlegen met de brede steun voor mijn inzet. Nu vol aan de bak om goede afspraken te maken!

Meer info:

Het Woonbod van Zuid-Holland lees je HIER.

De Statencommissie kun je HIER terug kijken.

Vrijdag 2 september bracht ik een werkbezoek aan een van die vele projecten waar dit over gaat. Op LinkedIn schreef ik over dit bezoek aan Rotterdam Makers District en M4H.

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning