Bericht uit het waterschap: Hoogheemraadschap van Delfland

Door Lobke Zandstra op 4 oktober 2020

Het is alweer oktober. De herfst is voelbaar in de regen die eindelijk valt. Als fractie van de Pvda bij het Hoogheemraadschap van Delfland hebben we de eerste besluitvormingscyclus van dit seizoen er weer op zitten. Dat ging tegen de verwachting in, helaas weer digitaal door de dreiging van een tweede coronagolf.

Terugblik Verenigde Vergadering 24 september
Delfland blijft ondanks Corona doorwerken aan haar taken, voor nu en later. Hulde aan alle medewerkers! De belastingopbrengsten hebben wel onder de coronacrisis te lijden, vanwege verleend uitstel van betalingen en bedrijfsfaillissementen. De PvdA steunt de soepelheid van Delfland bij de inning. De gederfde inkomsten zullen zeker nog oplopen en mogen straks via de heffingen voor 2021 niet worden weggeschoven naar burgers. De PvdA let op een rechtvaardige verdeling.

De PvdA diende samen met CU/SGP een motie in om de werkwijze van de Verenigde Vergadering bij investeringsbeslissingen voor de zuiveringen te moderniseren. De dynamiek die daar speelt gaat niet samen met eenmalige masterplannen die na korte tijd al blijken te zijn verouderd. De Verenigde Vergadering moet controle kunnen houden en daarom willen we dat het college uitzoekt of we meer dynamisch kunnen budgetteren en monitoren. De snel veranderende vereisten en nieuwe technische mogelijkheden maken dat noodzakelijk. Daarover blijven we graag in gesprek met de andere partijen en het college.

In Den Haag heeft een flinke stroomstoring ertoe geleid dat het rioolwater is geloosd op zee, zonder zuivering. Al eerder heeft de PvdA navraag gedaan naar de kwetsbaarheid voor electriciteitsstoringen, en nu bleek een theoretisch scenario ook echt te kunnen gebeuren. We gaan deze casus grondig laten evalueren.

Op stap in eigen waterschap: fractie ongebouwd.
Zaterdag 22 augustus waren Leon, Elsbeth en Lobke te gast bij onze collega’s uit de Verenigde Vergadering van de fractie Ongebouwd. Op het ruime erf van Kees en Nieske Dijkshoorn in de Duifpolder bij Maasland hadden we een goed gesprek over de werking van de Verenigde Vergadering, baggeren, polders, zwemwater, geborgde zetels, bouwen in de zeewering, de watervisie en nog veel meer. Goed om elkaar ook weer eens in levende lijven te spreken in plaats van via Zoom. En goed om een keer zonder dat er iets besloten moet worden met elkaar van gedachten te wisselen. We reden ook nog een stukje door de polder en spraken door over veengronden, natuurvriendelijke oevers en nieuwe gemalen. Het was een leerzame en gezellige middag!

Op stap in eigen waterschap: Lansingerland
12 september hebben Leon, Elsbeth en Lobke een werkbezoek gebracht aan Lansingerland. De PvdA afdeling Lansingerland had een mooi programma samengesteld met een bezoek aan het bovengemaal van de Polder van Berkel, een fietstocht door de Bergboezem en de Groenzoom, en een presentatie van de Wageningen Universiteit over de voortgang en uitdagingen van de Emissievrije Kas. Die emissievrije kas is voor Delfland heel belangrijk om in 2027 de waterkwaliteit te verbeteren.

Dat bezoek smaakt naar meer. Nodig ons vooral uit voor een bezoek aan jouw gebied!

Samenwerking binnen de PvdA
Binnen de PvdA weten de waterschapschapsfracties elkaar goed te vinden. Op dit moment overleggen dankzij de ondersteuning van het Centrum voor Lokaal Bestuur over de RES (Regionale Energiestrategie) en Belastingtarieven. Heel nuttig om informatie en meningen met elkaar te wisselen. Zo komen we soms ook met fracties in ons werkgebied in gesprek.

Tot slot
Heeft u vragen of ideeën over ons werk of dat van het waterschap? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. En blijf ons volgens op Facebook en Twitter.

Met vriendelijke groet,
Leon, Elsbeth, Lobke, Reinette, Pieter, Peter en Sef

Lobke Zandstra

Ik ben bestuurslid van HHS Delfland namens de Partij van de Arbeid, omdat de PvdA staat voor solidariteit en duurzaamheid. In Nederland leven we met het water. We kunnen niet zonder water en moeten ons tegelijkertijd tegen het water beschermen. Graag wil ik me inzetten voor een goede klimaatadaptatie zodat we droge voeten houden, schoon