Behoud woningen in sociale sector

Door Anne Koning op 13 mei 2020

Op 12 mei 2020 tekende gedeputeerde Anne Koning namens Zuid-Holland voor een aanpak van de volkshuisvestelijke problematiek in de gemeenten Barendrecht, Pijnacker-Nootdorp, Westland en Zuidplas. De PvdA is blij dat met dit akkoord een stap is gezet naar het behoud van duizenden sociale woningen in deze “maatwerkgemeenten”.

Vestia, die al een geruime tijd in financiële nood verkeert, zal de komende jaren huurwoningen verkopen. Gedeputeerde Anne Koning: “Wat ons betreft moeten zo veel mogelijk van die woningen in de sociale sector blijven. Als de Vestia woningen in deze kernen verdwijnen naar de markt, zijn er geen sociale woningen over. Door het ondertekenen van de intentieverklaring is er een belangrijke mijlpaal bereikt in het verkoopproces dat Vestia in deze gemeenten onderzoekt met lokale corporaties.”

De PvdA blijft wel waakzaam, want voordat de woningen worden verkocht moet er nog het een en ander gebeuren. Zo moeten de woningen nog getaxeerd worden en dat kan in een aantal gemeenten voor problemen zorgen, waardoor de deal in gevaar komt. Daarvoor heeft Anne Koning namens GS samen met de betrokken maatwerkgemeenten een oproep gedaan aan minister Kasja Ollingren om de overdrachtbelasting kwijt te schelden. Voor de plaatselijke corporaties is het namelijk te duur om de woningen over te nemen inclusief de overdrachtbelasting. Het is goed dat de minister heeft toegezegd om de mogelijkheden voor een vrijstelling van de overdrachtsbelasting te onderzoeken.

Fractievoorzitter Rosalie Bedijn: “Voor de PvdA is het belangrijk dat dit akkoord is ondertekend. Hiermee geeft de provincie samen met alle betrokken partijen een krachtig signaal aan onze samenleving waarin voldoende sociale huurwoningen een gedeelde verantwoordelijkheid is. Uiteindelijk moet iedereen zeker kunnen zijn van een passende en een betaalbare woning.”

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning