Arbeidsmigranten verdienen betere werkomstandigheden

15 april 2020

De Zuid-Hollandse fracties van PvdA, GroenLinks, SP, D66 en CDA hebben vragen aan het provinciebestuur gesteld over de woon- en werkomstandigheden van de Zuid-Hollandse arbeidsmigranten in de coronacrisis. De partijen roepen het provinciebestuur op om de werkgevers aan te sporen om de coronamaatregelen in acht te nemen.

Fractievoorzitter Rosalie Bedijn (PvdA): “We leven nu in uitzonderlijke tijden, waarbij de tijd haast voorbij raast. De ontwikkelingen volgen elkaar in gigantische tempo op. Het is belangrijk dat wij in deze lastige periode ook oog houden voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Een aantal werkgevers maken misbruik van deze crisis om arbeidsmigranten gedwongen te laten werken zonder goede veiligheidsmaatregelen te nemen. Daarnaast heb je een groep arbeidsmigranten die nu juist thuis zitten, zonder ziektekostenverzekering. Dat kan en mag gewoon niet gebeuren tijdens een pandemie. De PvdA zal altijd opkomen voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Daarom roepen wij de provincie op om juist nu oog te houden voor de arbeidsmigranten”.

Statenlid Armine Stepanyan (GroenLinks): “In een crisis komen de meest kwetsbare mensen in een nog kwetsbare positie te staan. De FNV wordt overspoeld door vragen en meldingen van misstanden. Arbeidsmigranten worden gedwongen om door te werken zonder veiligheidsmaatregelen van 1,5 meter of handschoenen. Als ze niet meewerken in deze onveilige situatie dan worden ze per direct ontslagen en als er geen werk is dan is er geen zorgverzekering en geen huisvesting. Gezien de internationale maatregelen kunnen arbeidsmigranten niet terug naar huis en ze kunnen ook geen beroep doen op onze voorzieningen. Dit is wat GroenLinks betreft onmenselijk . De werkgevers profiteren van de arbeidsmigranten. Als er dan een crisis is, moeten die werkgevers ook goed voor hun werknemers zorgen”.

Fractievoorzitter Lies van Aelst (SP): “Arbeidsmigranten komen naar Nederland toe om onder vaak bijzonder onprettige omstandigheden, tegen erg lage betaling, werk uit te voeren dat anders niet gedaan wordt. Diverse bedrijven gaven eerder al aan niet te kunnen draaien zonder arbeidsmigranten. Dat een deel van deze bedrijven vervolgens zo slecht voor hun werknemers zorgt en hen in gevaar brengt, is schandalig en onacceptabel. Het provinciebestuur zou, samen met de arbeidsinspectie, in moeten grijpen”.

Fractievoorzitter Ria Oosterop – van Leussen (D66): ‘In deze crisisperiode is het belangrijk dat we ook de rechten waarborgen van degenen die ons o.a. het witte goud bezorgen’.

Statenlid Moniek van Sandick- Sopers (CDA): ‘De gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid mag niet in het geding komen. Dat geldt voor de werknemers en de werkgevers moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen’.

Waar ben je naar op zoek?