Akkoord gesloten over woningbouw Valkenburg

5 maart 2020

Goed nieuws!! Onze Gedeputeerde Anne Koning heeft vandaag een akkoord gesloten met de gemeente Katwijk, de gemeente Wassenaar en het Rijk over het bouwen van maar liefst 5000 woningen op het voormalige vliegveld Valkenburg.

Voor het eerst in een hele lange tijd moeten er steeds meer mensen met een baan of kinderen op straat of in een daklozenopvang slapen. Dit laat maar zien dat het bouwen van woningen enorm belangrijk is. En ook dat we mogelijk te laat zijn. Valkenburg is hier een goed voorbeeld van. Al 15 jaar praten we over wat we hier gaan bouwen Valkenburg laat maar weer zien dat het bouwen van betaalbare huizen niet alleen maar een gemeentelijke taak is. Wat de PvdA betreft moeten er meer regionale of landelijke bevoegdheden komen die het mogelijk maakt om al die (jonge) woningzoekers een fatsoenlijk en betaalbaar dak boven het hoofd te geven.

Anne begrijpt dit en daarom is zij met verschillende partijen om de tafel gaan zitten om een akkoord te sluiten. En het is gelukt. Er is vandaag afgesproken om de procedures zo snel mogelijk te laten verlopen en de afspraken van 2018 zijn herbevestigd. Daarnaast zal er onderzocht worden of het mogelijk is om naast de geplande 5.000 woningen ook 600 extra woningen te bouwen voor huishoudens met een modaal inkomen. Uit het onderzoek moet blijken of de bouw van 600 extra woningen past binnen de kaders voor milieu, natuur (stikstof), verkeer en binnen de eerder bedachte bouwvlakken kan worden ingepast (niet aantasten van de groene zone).

Gedeputeerde Anne Koning: “Heel belangrijk dat er nu een akkoord is over woningbouw op voormalig vliegveld Valkenburg. Deze locatie levert met minimaal 5.000 geplande woningen een belangrijke bijdrage in deze regio als het gaat om het woningtekort. Samen transformeren we het voormalige vliegkamp Valkenburg in de gemeenten Katwijk en Wassenaar naar een duurzame locatie voor wonen, werken en recreëren met ruimte voor natuur en water.”